Міністерство культури та інформаційної політики України додало до Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/2a0c3567-55c6-4572-82a4-ff1ad2cb2407-1-1024x768.jpeg)
Елемент поширено на території Переяславщини, зокрема у селах Горбані, Єрківці, Дівички, Стовп’яги, Дем’янці, Ковалин, Велика Каратуль, Мала Каратуль, Виповзки, Строкова, Сомкова Долина, Ташань, Положаї, Харківці, Лецьки, Пристроми, Мазінки, Шевченкове, Циблі, Дениси та у м. Переяслав. Подібні обряди практикуються і в інших частинах України, але мають свої особливості та звичаї, а також іншу назву, наприклад, «Ставити тополю» на Полтавщині, «Водити куста» на Поліссі.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/51031359-7326-4e69-a0af-f106f39b53cc-1-1024x576.jpeg)
Встановлюють обрядове дерево на «Зелені свята», які увібрали як християнську, так і дохристиянську традицію. Трійця відзначається на 50-й день після Великодня та вшановує створення Всесвіту. До свята прикрашають оселі гілками дерев і запашними травами-оберегами, що символізують відродження всього живого на землі.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/7006555d-f86a-4440-a59e-6af456e5cd28-1024x691.jpeg)
Особливе місце у традиції «Зелених свят» має обряд встановлення «Віхи» або «Вихи» – дерева Життя. Традиційно обряд складається з ряду послідовних дій.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/17ffc968-8895-4ce4-930d-62e226cebb95-576x1024.jpeg)
Для встановлення Віхи громада обирала найвищу ділянку своєї території. Це міг бути вигін чи вільна ділянка місцевості, яка добре провітрювалася й освітлювалася сонцем. У суботу, у другій половині дня, чоловіча громада йшла до лісу чи гаю та вирубувала високе рівне дерево (висотою 6-16 метрів). Потім доправляла його на місце, де проходитимуть святкові дійства.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/39e86131-d209-430e-828e-0737ff7945ea-776x1024.jpeg)
Зверху на «Віху» одягали колесо, як символ сонця, або хрест з іконою та рушником, як символ сплетіння енергій. «Віха» прикрашалася заздалегідь накошеною травою та квітами. Цю роботу виконували дівчата.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/c25e7e54-d267-40c9-929c-da864a3dc342-782x1024.jpeg)
Встановлюють «Віху» всі разом та в різних кутках села. Молодь охороняє свою «Віху» цілу ніч та в окремих районах намагається завалити сусідній. Кому вдалося зберегти у темну пору доби, ті молодці, хто проспав – рік без одруження. У неділю до святково прикрашеного дерева приходять дорослі та малі, проводять спільну трапезу. Господині несли до віхи приготовлені вдома страви: особливо вправні вже до цього дня варили молоду картоплю, пекли пиріжки з вишнями, налисники з сиром та сметаною, компот з ягід: шовковиці, суниці, смородини. Обов’язковим цього дня були традиційні напої: домашня наливка та узвар.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/bc735b19-7056-442f-9721-ba498253c0a1-768x1024.jpeg)
Навколо «Віхи» танцювали, водили кривий танець, як символ нескінченності життя. Співали обрядові пісні. Танцювали та стрибали діти та підлітки на скакалках, виплетених перевеслами із зеленої трави.
![](https://mcip.gov.ua/wp-content/uploads/2024/07/6bc3642b-d2de-4a32-8eb9-40aeb8b2f281-1024x570.jpeg)
Стоїть «Віха» до наступного вівторка, подекуди дерево затримувалося на довший час, поки його «звалять» та «продадуть» дерево за могорич.
Святкування віхи передбачає об’єднання громади, і тому довкола неї збиралися не лише дорослі, а й молодь та малеча. Старше покоління обов’язково приходило подивитися та підтримати, похвалити молодь. Це дійство єднало покоління українців та символізувало їх спорідненість з пращурами та природою.