Підтримайте Україну — перекажіть гроші для ЗСУ

Креативні індустрії у І кварталі 2022 року (статистичний огляд)

Міністерство культури та інформаційної політики України підготувало статистичний огляд податкових надходжень, ЄСВ та задекларованих доходів креативних індустрій за І квартал 2022 року проти І кварталу 2021 року. Ці дані допомагають відстежити динаміку креативної економіки від початку повномасштабної війни.

У січні-березні 2022 року на 60% зменшилася загальна кількість платників податків, а на 41% — обсяг задекларованих доходів у сфері креативних індустрій проти аналогічного періоду 2021 року. Зменшення кількості платників податків та обсягу доходів притаманне всім секторам у сфері креативних індустрій. Ця ситуація відмінна від пандемії, коли найбільше втрат зазнали «контактні» сектори, натомість інші продовжували зростати.

Найбільше постраждали фізичні особи-підприємці на спрощеній системі оподаткування: обсяг їхніх доходів зменшився на 64%, також 64% ФОПів припинили свою діяльність.

Юридичні особи продемонстрували невелике зростання всіх податків, окрім податку на прибуток (-1,74%) і податку на майно (-34%). Однак секторальний аналіз демонструє: обсяги надходжень податку на прибуток у всіх секторах, крім ІТ, знизилися на 52%, що свідчить про те, що криза торкнулася і юридичних осіб.

На 16% зріс загальний обсяг податкових надходжень до зведеного бюджету у сфері креативних індустрій у І кварталі 2022 року проти І кварталу 2021 року. Понад половина цього приросту утворилася внаслідок збільшення надходжень єдиного податку ймовірно через закриття підприємств і сплату боргів. Найбільші платники податків — ІТ, реклама, кіно, архітектура, які разом сплачують понад 90% податкових надходжень.

Падіння обсягів податкових надходжень спостерігаємо у видавничій справі, перформативному секторі, архітектурі, кіно, інших секторах. Отже, попри загальне збільшення обсягу податкових надходжень у сфері креативних індустрій це збільшення не є рівномірним і зумовлене значною часткою ІТ у структурі креативних індустрій.

Втрата платників податків у креативній економіці означає безробіття та відтік талантів за кордон. Пріоритетом державної політики й міжнародної допомоги має бути збереження зайнятості й відновлення економічної діяльності, навіть за умови низької економічної активності підприємств.

Статистичний огляд доступний за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1XM6XO2zZMbiPhdUCuCUcOpUg13jEVbYh/view?usp=sharing

Очікуються подальші дослідження динаміки стану креативних індустрій під час війни.